Kuinka tärkeää internet-markkinointi nykyään on?

Internet-markkinointi eli digitaalinen markkinointi on tänä päivänä erittäin tärkeää. Internetiä käytetään päivittäin tiedonetsintään, sosiaalisten suhteiden hoitamiseen ja muun muassa pankkiasiointiin. Kun ihminen huomaa tarvitsevansa hiustenleikkuuta, putkiremonttia, uutta talvitakkia tai vaikkapa hammastarkastusta, hän aloittaa palvelun tai tuotteen etsimisen yleensä avaamalla nettiselaimen ja tekemällä Google-haun. Näin ollen jokaisen tulosta tavoittelevan yrittäjän on oltava netissä. Ei riitä, että yritys tarjoaa esimerkiksi uhkapelimahdollisuuksia internetissä, tai että koirantarvikekaupalla on verkkokauppa. Verkkopalvelun tulee myös löytyä kymmenien, ellei tuhansien vastaavanlaisten joukosta. Potentiaaliset asiakkaat käyvät läpi yleensä vain hakutulosten ensimmäisen sivun, tai sitten he tutkivat sähköpostitse saamansa uutiskirjeet tai sosiaalisessa mediassa näkemänsä mainokset. Jotta yritys tavoittaisi kohderyhmänsä netissä, tarvitaan aktiivista mainostamista ja markkinointia. 

Internet-markkinointi on laaja-alainen käsite

Internet-markkinointi, digitaalinen markkinointi, sähköinen markkinointi tai online-markkinointi (rakkaalla lapsella on monta nimeä) on varsin laaja-alainen käsite. Internet-markkinoinnilla tarkoitetaan kaikkia sähköisesti toteutettavia markkinoinnin muotoja, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa mainontaa.  

Sosiaalisessa mediassa tapahtuva mainonta onkin varsin tehokasta, sillä siellä yritys pystyy valitsemaan, ketkä mainoksia näkevät. Mainonta on hyvin kohdennettua, ja mainoksia näytetään juuri sellaisille henkilöille, joiden elämäntilanne ja kiinnostuksen kohteet sopivat yrityksen asiakasprofiiliin. Sosiaalisessa mediassa mainostaminen on lisäksi paljon edullisempaa kuin vaikkapa lehdissä mainostaminen.

Lisäksi yritys voi kerätä asiakkaidensa tai sivuillaan vierailevien henkilöiden yhteystietoja, ja näin lähettää heille uutiskirjeitä sähköpostitse. Uutiskirjeissä voidaan kertoa vaikkapa ajankohtaisista kampanjoista, uutuustuotteista tai yrityksen kuulumisista. Pointtina on houkutella asiakas vierailemaan uudestaan yrityksen kotisivuilla ja kenties varaamaan ajan tai tilaamaan uuden tuotteen. 

Yksi tapa on ottaa yhteyttä bloggaajiin ja vloggaajiin, ja saada heidät mainostamaan yrityksen tuotteita tai palveluita. Sosiaalisen median vaikuttajia voi tavoitella joko suoraan tai jonkin affiliate-verkoston kautta. Tällöin yritys sitoutuu maksamaan sosiaalisen median vaikuttajalle jokaisesta uudesta asiakkaasta, joka vierailee yrityksen sivustolla. Voidaan myös sopia, että palkkio maksetaan vasta, kun asiakas tekee jonkin ostoksen, tai tilaa yrityksen uutiskirjeen. Mitä enemmän yrityksen sivuilla on liikennettä, sitä parempia hakutuloksia kotisivut saavat Google-hauissa. 

Hakukonenäkyvyyttä parannetaan myös hakukoneoptimoinnin avulla. Asiantunteva hakukoneoptimoija osaa kehittää verkkokauppaa tai muuta verkkopalvelua siten, että se löytyy hyvin Googlesta, Bingistä ja muista hakukoneista. Asiantuntevasta markkinointitoimistosta saa apua niin hakukoneoptimointiin, hakusanamarkkinointiin kuin kaikkiin muihinkin digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin, joten yrityksen ei välttämättä tarvitse kuluttaa omien työntekijöidensä aikaa digimarkkinoinnin opiskelemiseen tai harjoittamiseen.

Internet-markkinointiin kannattaa panostaa 

Internet-markkinointi

Internet-markkinointiin kannattaa tänä päivänä panostaa enemmän kuin perinteiseen markkinointiin, toki riippuen hieman yrityksen kohderyhmästä. Perinteisen markkinoinnin kautta tavoittaa paljon vanhempia ihmisiä, joilla ei ole läppäriä tai älypuhelinta – eikä aina edes pankkikorttia. Perinteistä markkinointia on kaikki muu markkinointi kuin digitaalinen markkinointi, eli esimerkiksi lehtimainokset ja radio- sekä televisiomainokset. Lehti-, radio- ja televisiomainonta on kallista eikä se tavoita kohderyhmäänsä yhtä tehokkaasti kuin digitaalinen markkinointi, mutta esimerkiksi aikakauslehtien ja kaupallisten radiokanavien avulla voi tavoittaa sellaisia asiakkaita, jotka eivät käytä Internetiä. 

Perinteisen markkinoinnin keinoja ovat myös mainoskyltit, käyntikortit ja esitteet, joista ei ainakaan vielä kannata kokonaan luopua. Mainoskyltti ohjaa oikeaan osoitteeseen, ja käyntikortin tai esitteen voi sujauttaa asiakkaan mukaan vaikkapa alan messuilla. Myös telemarkkinointi ja ovelta ovelle -markkinointi ovat edelleen käytössä olevia markkinointikeinoja, joihin luottavat muun muassa puhelinoperaattorit ja remonttifirmat. 

Parasta onkin laatia yritykselle sopiva markkinointisuunnitelma, missä käytetään sekä perinteisen että digitaalisen markkinoinnin keinoja kohderyhmän erityispiirteet ja tarpeet huomioiden. 

Internet-markkinoinnin ja perinteisen markkinoinnin erot

Digitaalinen markkinointi on kustannustehokkaampaa kuin perinteinen markkinointi. Facebookissa on mahdollista tavoittaa tuhannen ihmistä vain neljännesdollarilla, kun taas sanomalehtimainontaan pitäisi kuluttaa 128 kertaa enemmän rahaa yhtä suuren yleisön tavoittamiseksi.

Facebook

Toinen suuri ero liittyy kommunikaatioon. Perinteisessä markkinoinnissa yritys kommunikoi yksisuuntaisesti isolle ryhmälle, jonka rooli on passiivinen. Internet-markkinoinnissa kuluttajat ovat aktiivisia ja kommentoivat takaisin, joten kommunikaatio on kahdensuuntaista. 

Kolmas iso ero on kohdennettavuus ja muokattavuus. Internet-markkinointia voidaan muokata ja optimoida asiakkailta saatujen kommenttien ja palautteiden perusteella, sekä markkinoinnin tehokkuutta analysoimalla. Digitaalista markkinointia harjoittava yritys näkee heti, saako rahoilleen vastinetta. Kampanjaa voidaan muuttaa ja kehittää matkan varrella monta kertaa, kun taas esimerkiksi tv-mainokset pyörivät samanlaisina usein kuukausitolkulla.